Anunțuri

Ministrul Marius Bostan a participat la conferința Think Education

„Conform studiului realizat de GFK și Fundatia Orange, 95% din școlile din România au conexiune la Internet, însă important este să existe o viteză bună pentru a putea avea acces la tehnologie informatică și media. Tocmai asta face proiectul RO – NET, iar unul din scopuri este să aducem infrastructura bandă de ultimă de generație mai aproape de cetățeni. Peste 700 de sate din România vor avea un acces la o viteză bună la internet, iar copiii din școlile rurale vor putea beneficia. O parte din punctele de acces vor fi în școli sau în vecinătatea acestora.

În ceea ce privește utilizarea tehnologiilor IT în școală, eu cred că trebuie să vedem oportunitățile principale, adică nivelul bun de utilizare a aplicațiilor informatice pe care îl dețin elevii de la vârstele cele mai fragede și experiența acumulată de companiile românești de dezvoltare de software în domeniul elearning.
Modul de gândire și comportamentul social și educațional al actualelor generații de elevi s-a schimbat dramatic în ultimii 10-15 ani, în bună masură datorită pătrunderii masive a tehnologiilor IT în viața cotidiană, în timp ce școala a rămas într-o paradigmă de învățare rigidă și complet depașită. Astfel, s-a creat un clivaj imens între școală și elevi, care crește cu fiecare generație. Însă, bariera principală o constituie paradigma tradițională în care funcționează învătământul formal și nu este specifică școlii românești, este universală. Singura paradigmă de învațare în care tehnologiile IT au pătruns cu succes este aceea individuală și este exemplificată de MOOC – Massive Open Online Courses, care nu este folosită în sistemul formal de învățământ. Pentru a face o schimbare de paradigmă educațională în școli ar trebui să reformăm modul de predare și modul de interacțiune dintre profesor și elevi. Nu vă așteptați la schimbări peste noapte. Ele se fac gradual după o analiză aprofundată.

Referitor la absolvenții care au competențe IT, cheia problemei o constituie dezvoltarea învățământului profesional în domeniu, de nivel liceal și postliceal. Nevoia cea mai mare care se manifestă acum și în perspectivă este de personal cu competențe medii în domeniul IT, de cele mai multe ori specializate în tehnologii specifice, în mare masură de tehnicieni IT. Facultățile nu au rolul de a produce tehnicieni, ci personal de conducere și creație. Din acest motiv, se crează o discrepanță între așteptările studenților, care sub presiunea pieței muncii vizează o educație profesională, de nivel mediu și viziunea învățământului superior, care se vede astfel denaturată.
Atât liceele cât și școlile profesionale de IT ar putea fi susținute de firmele din domeniu, în special prin furnizarea tehnologiei necesare și încadrarea în stagii de practică structurale pentru elevii acestor școli. În felul acesta și facultățile ar putea să crească nivelul de educație în domeniu și să se concentreze pe rolul lor de educație pentru viitor, nu pentru prezent.”

Câteva aspecte discutate astăzi de Ministrul Marius Bostan la conferința Think Education, prima ediție a unei serii de evenimente dedicate Educației, la care au participat: Liliana Munteanu – Point Connections, Elisabeta Moraru – Google, Tincuța Apăteanu – Asociatia Edusfera, Laurențiu Cluhan – Epson și Amalia Fodor – Fundația Orange. Eveniment organizat de Point Public AffairsPoint Connections.