Anunțuri

Noua platformă pentru achiziții publice – SICAP – a fost lansată oficial

Pe 2 aprilie 2018 a fost lansat oficial Sistemul Informatic Colaborativ pentru mediu performant de desfășurare al achizițiilor publice – SICAP.

Implementarea acestuia a avut ca fundament faptul că vechiul Sistemul Electronic de Achiziţii Publice a ajuns la un grad de utilizare care nu mai era în concordanţă cu propria capacitate tehnologică. De asemenea, s-a ţinut cont şi de faptul că au trecut zece ani de când aplicația SEAP a fost dată în funcţiune, perioadă în care au avut loc nenumărate modificări ce au ajuns cu mult peste capacitatea admisă prin proiectarea vechii platforme.

Mai mult, interfaţa, ergonomia, flexibilitatea vechii aplicaţii SEAP sunt rămase mult în urmă faţă de cerinţele aplicaţiei actuale, în special pe achiziţii directe, extrem de folosite de către utilizatorii sistemului, iar dimensionarea şi încărcarea de la nivelul anului 2006 nu mai sunt în concordanţă cu nevoile actuale ale utilizatorilor.

„Noua aplicație SICAP va contribui la creşterea eficienţei serviciilor publice folosind mijloace electronice moderne, prietenoase ca interfaţă, bazate pe paradigme de interoperabilitate. Mai mult, aplicaţia a fost gândită pentru a aduce beneficii cetăţeanului, persoanelor juridice, dar şi administraţiilor publice, prin reducerea costurilor administrative şi a timpilor de răspuns la solicitările petenţilor”, a declarat domnul Petru Bogdan Cojocaru, ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.

„La nivel tehnic, arhitectura acestei aplicaţii are la bază cele mai noi tehnologii IT, soluţia implementată este una flexibilă şi cu mecanisme facile de redundanţă şi backup, fiind coroborată cu soluţia de stocare de înaltă performanţă şi cu echipamente inteligente de comunicaţii, toate acestea reprezentând elementele de bază în asigurarea unui mediu tehnologic performant, necesar rulării funcţionalităţilor”, a declarat domnul Liviu Stoica, preşedintele Agenţiei pentru Agenda Digitală a României.

Având în vedere datele şi funcţionalităţile implementate în cadrul proiectului, la care s-a adăugat şi masa mare de utilizatori care accesează serviciile peste reţele publice, cum este internetul, securitatea sistemului a reprezentat unul dintre aspectele tehnice şi procedurale ale noului sistem.

Astfel, soluţia aleasă pentru noua aplicație SICAP include o serie de controale şi mecanisme de securitate, de la cele clasice, până la nivele complexe.

Proiectul SICAP a inclus şi o componentă de amenajare a DataCenter- ului Agenţiei pentru Agenda Digitală a României (AADR), fiind vorba despre o cameră tehnică modernă, la cele mai înalte standarde, obţinându-se astfel unul dintre cele mai bine dotate centre de date din cadrul instituţiilor publice din Bucureşti.

Pentru a evita blocajele aferente înlocuirii vechii aplicații SEAP cu SICAP, încă din luna mai a anului trecut, au fost făcute peste 1.000 de scenarii de teste.

Nu au fost neglijate nici testele de securitate și de performanță care au fost efectuate de către Prestator în etapele de pregătire a aplicației informatice și rulate final, înainte de lansare a proiectului. Testarea de performanță pe anumite funcționalități știute a fi cele mai accesate, ceea ce presupunea și un grad mai mare de utilizare, a fost efectuată în sediul Agenției pentru Agenda Digitală a României.

După prima zi de lansare oficială în producție a SICAP, la ora 17.00, au fost făcute următoarele raportări:
1. Nr. utilizatori conectați de-a lungul zilei (6:00 – 17:00) : 8.596
2. Nr. entități conectate: 7.113
3. Nr. inițieri cumpărări directe: 501
4. Nr. cereri noi de certificate: 30
5. Nr. plăți online efectuate prin intermediul sistemului: 3